lørdag 19. februar 2011

Frps gigantbarnehage-drøm

I Nordlys i dag leser jeg om FrPs drøm om en 8-10 avdelings barnehage her i Nordreisa. Det er som vanlig hallelujastemning i FrP-leiren omkring de store enheters fortreffelighet. Det ser ut som det nok en gang handler mest om økonomi. Jeg ser på resultatene i skolesammenslåingssaken her i kommunen. Alle våre advarsler om potensielle utfordringer og alle foreldrenes protester ble tilbakevist som sludder og vissvass. Frp visste best og vi skulle bare få se hvor bra det kom til å bli. Vel. Avisoppslagene den siste tiden har fortalt en annen historie. Jeg grøsser av FrPs barnehagevisjon, men er ikke overrasket. Garden snakket om den for 4-5 år siden allerede. .. :100 smårollinger på en plass. Store avdelinger, kvotert utetid, enorme uteområder der en liten ettåring forsvinner lett som bare det, masse voksne, trafikk-kaos ved dagens start og slutt... Jeg kan se at en i store byer med begrenset plass til barnehager ser seg tvunget til å ty til slike løsninger, men på en liten plass som Nordreisa kan jeg ikke forstå hvorfor i alle dager det skal være nødvendig. Kan det virkelig være nødvendig å spille hasard med de aller minstes hverdag. En slik løsning krever enormt både i forhold til planlegging og prosjektering- bygningsmessig og plasseringsmessig, men også i forhold til den daglige driften. Enn om det ikke går bra? Jeg vil ikke ha min ettåring i et slikt barnehage-prosjekt, og jeg kan ikke tenke meg at der er noen andre heller som vil dersom de kan få velge.

Hva kjennetegner en god barnehage? For meg er det at det er oversiktlig både for foreldre og barn. At det er stabil bemanning slik at jeg kan føle trygghet til å forlate mitt barn til fremmede. At der er gode uteområder med passe stor plass. Uteområder som gjør det enkelt for de ansatte å holde oversikt samtidig som det er god plass til lek. Jeg ønsker en barnehage der barnet kan finne trygghet og ro samtidig med at det kan få utfordringer nok til å utvikle seg mentalt og motorisk. Personlig tror jeg det kan være vanskelig å finne disse kvalitetene i en kjempediger barnehage med plass til 100 barn. Særlig hvis den presses inn i en bygning som ikke egentlig er tenkt til formålet(dagens moan skole)

Jeg håper for alt i verden at alle sofa-velgende småbarnsforeldre kommer seg ut på valgdagen og sier klart ifra om hva de mener om skole og barnehagepolitikken som føres her i kommunen. Jeg kan ikke tro at dette som FrP nå holder på med gjenspeiler meningen til 50 % av Nordreisa kommunes befolkning....En total rasering av det offentlige skole og barnehagetilbudet... Jeg kan bare ikke tro at det er dette folk vil ha..

Men kanskje tar jeg feil? Valgresultatet vil vise.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar